FANDOM

Grand Theft Auto V (kısaca GTA V veya GTA 5), Rockstar North tarafından geliştirilen ve Rockstar Games tarafından yayımlanan açık uçluaksiyon-macera tarzı video oyunu. Grand Theft Auto serisinin beşinci oyunudur. 17 Eylül 2013 tarihinde PlayStation 3 ve Xbox 360 için piyasaya çıkmıştır. Oyunun grafikleri güncellenmiş yeni nesil sürümünün PlayStation 4 ve Xbox One için 18 Kasım 2014 tarihinde, Windows için 14 Nisan 2015 tarihinde piyasaya çıkmıştır.Oyun Kaliforniya eyaletinin güneyini temel alarak oluşturulmuş olan San Andreas eyaletinde geçmektedir. San Andreas, büyük ölçüde Los Angeles şehrine dayanılarak oluşturulmuş olan Los Santos adlı şehirden (GTA San Andreasoyunundakinin güncellenmiş hali) ve büyük kırsal alanlardan oluşmaktadır. Seride bir ilk olarak oyunda üç ana karakter bulunmaktadır: Michael De Santa, Trevor Philips ve Franklin Clinton. Oyunun bütçesi 170 milyon sterlindir.

Oyun Edit

Oyunda MichaelFranklin ve Trevor isminde üç farklı karakter mevcuttur. Oyundaki üç karakterden her birinin farklı alanlarda farklı yetenekleri ve güçleri vardır.[16] Örneğin, Trevor eski bir savaş pilotu olduğu için uçak, jet, helikopter ve diğer hava araçlarını kullanma konusunda diğer karakterlerden daha iyidir. Michael ise eski bir banka soyguncusu olduğundan silah kullanma konusunda diğerlerinden daha iyidir. Franklin ise araç hırsızı olduğundan otomobil ve motosiklet sürme konusunda diğerlerine göre çok daha ustadır. Oyuncular karakterler arasında geçiş yapabilme imkanına sahiplerdir. Karakterler arasında geçiş yapılırken oyuncunun kullandığı karakterden Google Earth benzeri bir haritaya doğru uzaklaşıp diğer karaktere yakınlaştırma yaparak geçiş yapılmaktadır. Karakterler arası mesafe ne kadar kısa ise geçiş işlemi de o kadar kısa olmaktadır.[17] Oyunda jet ski sürme, uçuş yarışlarına (uçuş okuluna benzer ölçekte uçak yarışmaları) ve off-road yarışmalarına katılma, paraşütle atlayış, akrobasi, yoga, triatlonyapma, tenis oynama ve golf oynama gibi birçok küçük etkinlik mevcuttur. Her bir karakterin ayrı hobileri vardır.[18]

GTA IV'da seriye giren mobil telefon da bu seride biraz değiştirilmiş bir biçimde yer almaktadır. Mobil telefon daha çok internete bağlanmak için kullanılmaktadır. iFruit isimli yeni telefondan resimler çekip Rockstar Social Club‘a yükleyebilme olanağı sunulmaktadır. Telefonda aynı zamanda kamera, internet, kişiler, sosyal medya, bir takvim ve bitirilen bir görevi tekrar yapabilme olanağı sunan bir uygulama yer almaktadır. Ve aynı zamanda iFruit akıllı telefona indirilebilir.

GTA V'de önceki serilere göre daha çok araç bulunmaktadır.[18] Önceki serilerdeki kontrol sistemi, hemen hemen bu oyunda da aynı şekildedir.[19]Ayrıca, Max Payne 3'deki multiplayer moduna benzer bir çoklu oyuncu modu vardır.[20]

Oyunun haritasının Red Dead RedemptionGrand Theft Auto: San Andreas ve Grand Theft Auto IV oyunlarının haritalarından daha büyük olduğu açıklanmıştır.Oyundaki haritalardan birisi ise,çöl arazili olan Manhunt adlı oyundan bildiğimiz Carcer City olarak geçmektedir.[21] Bazı özel korumalı bölgelerin dışında oyunun tüm haritası açıktır ve başlangıçtan itibaren tüm haritayı gezmek ve keşfetmek mümkündür. Oyundaki coğrafi alan büyük ve geniştir. Dağlar, nehirler, göller, okyanuslar, askeri üsler, plajlar, tarım arazileri, ormanlar, çöller ve yoğun kentsel ortamlar mevcuttur. Okyanus tabanı ayrıntılı ve keşfedilebilmeyi bekler bir haldedir.[22] Dalış kıyafeti, oksijen tüpü ve palet gibi dalış ekipmanlarıyla deniz altına dalabilmek mümkündür. Deniz altında doğal yaşam da mevcuttur. Bunun yanında deniz altında batıklara ve hazinelere ve zehirli mantarlara rastlamak mümkündür.

GTA San Andreas'taki istatistik özelliği bu oyunda da yer almaktadır. Her bir karakterin istatistik özellikleri bulunmaktadır. Dayanma gücü, dayanıklılık, hız, araba sürüşü, nişancılık ve “özel yetenekler” gibi istatistikler; sürüş, koşu, atış vb. gibi aktiviteleri yaptıkça artış göstermektedir. Yine San Andreas oyununda olduğu gibi bu oyunda da ev, garaj, işyeri satın almak veya kiralamak mümkündür. Taksi firması, tekne limanı, gece kulübü, golf sahası vb. gibi işyerleri oyuncular tarafından satın alınabilmekte ya da kiralanabilmektedir. Önceki oyunlarda da olduğu gibi, karakterlerin saç, kıyafet ve dövmeleri özelleştirilebilmektedir. Yine otomobiller ve motosikletler Los Santos Customs adlı dükkânda modifiye edilebimektedir. Oyunda silah menüsü önceki oyunlardan çok farklı bir şekilde tasarlanmıştır. Red Dead Redemption ve Max Payne 3oyunlarındakine benzer bir şekilde silahlar artık dairesel bir menüden seçilebilmektedir. Silahlar, lazer görüşü, dürbün, susturucu, fener ve çeşitli yüksek mermi kapasitesine sahip şarjörlerle modifiye edilebilir.Oyunda aynı zamanda lipsync özelliği de bulunmaktadır.

GTA Online Edit

Grand Theft Auto V için yeni multiplayer modu, Grand Theft Auto Online adı altındadır.[23] Multiplayer modu (çoklu kullanıcı modu) daha öncekilerden gelişmiş durumdadır. Oyunun multiplayer modu, serinin bugüne kadar yapılan en büyük multiplayer modu olacaktır. Max Payne 3'teki çoklu oyuncu moduna benzeyecektir.

Crew ismi verilen ve ilk olarak Max Payne 3′te aktif edilen online çete sistemi GTA V multiplayer modunda da olacaktır. Böylelikle oyunu oynayanların Rockstar Social Club ile oluşturdukları veya üye oldukları çeteler, multiplayerda yer alacaktır. Oyuncular en fazla beş çeteye ya da ekibe üye olabilirler. Görevleri tamamladıkça deneyim puanı kazanırlar.[24]

Grand Theft Auto Online Character Creation System (Grand Theft Auto Online Karakter Yaratma Sistemi) isimli özellik sayesinde oyuncular, multiplayer karakterini baştan aşağı yaratıp özelleştirebileceklerdir. Tek kişilik modda karakter değiştirme menüsünde yer alan; Franklin, Trevor, Michael haricindeki ana karakterlerin dışında multiplayer karakteride bulunacaktır. Üç ana karakter haricinde bu karakter seçildiğinde, oyun multiplayera giriş yapacaktır. Multiplayer moduna geçiş yapmak önceki oyunlardan daha kolay bir vaziyettedir.[25]

GTA V Single Playerdaki Ana karakterler ve yan karakterler görev vermektedir.

Gelişim Edit

Grand Theft Auto serisi kurgusal kronoloji

1961 – Londra, 1961

1969 – Londra, 1969 1984 – Vice City Stories 1986 – Vice City 1992 – San Andreas 1997 – Grand Theft Auto 1998 – Liberty City Stories 1999 – Grand Theft Auto 2 2000 – Advance 2001 – Grand Theft Auto III 2008 – Grand Theft Auto IV          – The Lost and Damned          – The Ballad of Gay Tony 2009 – Chinatown Wars 2013 – Grand Theft Auto V

Kasım 2009'da yapımcı Dan Houser, The Times gazetesine verdiği bir röportajda, GTA V için 1000 sayfadan oluşan bir senaryo yazılmaya başlandığını açıklamıştır.[26][27] Temmuz 2010'da, Rockstar North, çevre sanatçısı, fizik programcısı ve karakter animatörü dahil olmak üzere 7 farklı iş ilanı vermiştir.[28]

Yapımcı Dan Houser, oyundaki görev müzikleri için, önceki Rockstar yapımlarından Red Dead Redemption ve Max Payne 3 oyunlarından ilham alınacağını, serinin geleneksel radyo istasyonlarının oyunda kalacağını açıklamıştır.[29] Ağustos 2013'te, oyunda yer alacak müzik listesi Rockstar Games tarafından yayınlanmıştır. Listede Britney Spears’tan Snopp Dogg’a kadar birçok popüler ismin parçaları bulunmaktadır. Oyunda yer alan bu şarkılar toplam 1.4 GB’lık yer kaplamaktadır. Müzik türleri Old School Hip-Hop, Rap, Classic Rock, Modern Rock, Pop, ve Elektronik tarzlar ve Kavinsky, Flying Lotus gibi isimlerin yer alacağı djlerin radyo istasyonları olacaktır.[30] Oyunda toplam 17 adet radyo istasyonunun yer alacağı açıklandı.[31]

Haziran 2011'de, GTA V nihayet resmi olarak duyuruldu.[32] Oyun, PlayStation 3 ve Xbox 360 konsolları için çıkarılacaktır.[33] 2 Temmuz 2013 tarihinde, Rockstar, GTA V'in 8 GB’lık yükleme alanına ihtiyaç duyacağını açıklanmıştır. Oyun, PlayStation 3 için tek bir disk ile (Blu-ray)[23], Xbox 360 platformunda ise iki disk ile (DVD) ile birlikte gelecektir. 4 veya 8 GB’lık Xbox 360 kullanıcıları ise, en az 8 GB boş alanı, 16 GB büyüklüğü ve 15 mb/sn okuma hızı olan bir USB bellek veya harici sabit disk ile gerekli alanı yaratabileceklerdir.[34]

GTA V sanat yönetmeni Aaron Garbut, GTA V'in yapımı ve tanıtımı için toplamda $ 265,000,000 harcandığını söyledi. GTA V maliyeti ile Avatar, Avengersgibi Hollywood filmlerini geride bıraktı.[35] Rockstar’ın kurucularından ve başkan yardımcısı Dan Houser, Eylül 2013 tarihinde yaptığı açıklamada, GTA V'in 100 saat uzunluğunda olacağını açıkladı.[36]

Eleştiriler[değiştir | kaynağı değiştir] Edit

Oyunda Azerbaycan özel hizmet organlarının casusu Tahir Cavan amacına ulaşmak için istenilen araçları kullanıyor. Tahir Cavan sonda öldürülüyor.[45] Bu nedenle oyun Azerbaycan'daeleştirilmiştir. "Kafkazskaya politika" sitesinin baş editörü Beslan Uspanov ise Azerilerin şerefini koruyan bir halk olarak nitelendirerek, oyundaki "casus"un bu değerleri altüst ettiği kanısında.[46]